Ja, je gaat naar zo’n conferentie om nieuwe dingen op te doen, om de ontwikkelingen goed tot je te laten doordringen en een heel klein beetje in de toekomst te kijken omdat ze hier in de USA vaak wat verder zijn. Maar dat geldt intussen niet meer voor alle ICT ontwikkelingen. De afgelopen dagen ben ik op zoek gegaan naar de stand van zaken rond de ECK in de USA en het bleek niet eens makkelijk om hier een vinger achter te krijgen.
Enkele observaties:
- Er wordt heel veel materiaal in de instellingen gemaakt en opgeslagen in de ELO, niet toegankelijk buiten de instelling, soms wel voor directe collega’s.
- Metadatering kent men wel, maar wordt nauwelijks verder gebruikt dan titel, bestandstype en sleutelwoorden. Vraag je naar classificatie, niveau of aggregatieniveau dan wordt het stil.
- Een onderwijsrepository waar je kan zoeken en delen, dat is wel bekend (er zijn prachtige tools voor, Equella was een hele mooie bijvoorbeeld) maar alleen binnen de instelling. Maar over de instellingen heen? Ik vond uiteindelijk een initiatief vanuit Florida met een state-wide repository, voorzichtig opgezet (nu 2500 objecten) maar wel met dezelfde doelen als Edurep bij ons. Er waren ook voorzichtige contacten met andere staten die iets dergelijks wellicht wilden opzetten. De staat is hier zonder meer de scope voor een dergelijke ontwikkeling, de staat Florida sponsort dan ook dit initiatief. Men wilde heel graag weten hoe wij dit in Nederland aangepakt hebben.
- De uitgevers hebben zo hun eigen processen en omgevingen, daar zit weinig samenhang in. Bij de grootste van hen die hier zeer prominent aanwezig is (Pearson, ze hebben onlangs ook Fronter opgekocht…) wist men niet wat voor metadata er nou eigenlijk gebruikt werden. Standaard is wel Scorm, je kan zipfiles uploaden in Blackboard en van daaruit gaan werken in je eigen omgeving.
- Parallel aan de repositories is er hier ook een voorzichtig initiatief rond federatieve authenticatie en autorisatie. Het project InCommon verbindt 120 scholen in een federatie. In de workshop hierover gaf men onomwonden aan dat men naar landen in Europa, zoals Zwitserland, Nederland en Engeland kijkt hoe die ontwikkeling verder moet gaan. Wel leuk om dat ook eens te horen.
- Kortom, op het terrein van de ECK zijn we in Nederland duidelijk een stuk verder en krijg je hier de indruk dat dat ook in de goede richting is, men kijkt met interesse naar die ontwikkelingen. Doorzetten zou ik zeggen en kijken wanneer de Amerikanen naar de Onderwijsdagen gaan komen!!!
Leo Bakker, Kennisnet
Een reactie posten
<< Startpagina