Jaarlijks onderdeel van Educause; een update van de stand van zaken op ICT gebied binnen het hoger onderwijs op basis van een enquête.
Wat zijn de issues die men momenteel ervaart:
- Bezuinigingen
- Strijd tussen diverse prioriteiten
- Reorganisaties
- Open source wint terrein
- Opkomst e-Books???
Wat opvallende zaken:
- Weinig aandacht voor mobiele telefonie (slechts 25%)
- Weinig aandacht voor social software (Web 2.0)
- Aanwezigheid op Second Life inmiddels 30% van de instellingen
- Nog weinig uitfasering van computerlabs (10-20%)
- Nog immer stijgend gebruik van Portfolio-tools
- Hoog verwacht gebruik van e-Books (60-70%)
- Slechts 50% gebruikt een Learning Management Systeem zoals Blackboard ed, 18% verwacht komend jaar zijn strategie ten aanzien van LMS te wijzigen
- 20-25% meent dat Open Source software (Sakai, Moodle) als alternatief geschikt kan zijn
- Outsourcing e-mail is in de VS al heel gewoon: 30-40% doet dat, Microsoft en Google hebben beide een even groot marktaandeel
- Wireless classrooms zijn zoals te verwachten valt in opkomst.
Een zijpaadje met specifiek US-trekjes: systemen om al je studenten een “campusalert” te sturen (overgehouden aan orkanen en de moordpartij in Virginia). Overigens besteedt het grootste deel van de instellingen dit uit. Moeten wij hier ook aan denken?
De spreker haalde de volgende hoofdpunten er uit:
- Learning Management en ERP schuiven naar elkaar toe, Learning Management verdient aandacht als bron van data; het is meer dan een vehikel voor contentdistributie. Herkenbaar vind ik.
- E-books nog te vroeg in life-cycle om er iets zinnigs over te zeggen. Leveranciers focussen op consumentenmarkt. Onderwijsmarkt heeft specifieke functionaliteiten nodig.
- Bezuinigingen en stress – de budgetten worden kleiner, de verwachtingen van de oplossingen door IT en beschikbaarheid van IT alleen maar groter.
Meer weten: campuscomputing.net; daar staat de hele survey online.
Marieke Jas, ROC Leiden
Een reactie posten
<< Startpagina